SzkoŁa WspóŁpracy
Projekt „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice
kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”.
Jest
to ogólnopolski systemowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej. Celem
ogólnym jest wzmocnienie współpracy między uczniami, rodzicami oraz
nauczycielami. Do udziału w projekcie zostały wybrane łącznie 1034 szkoły i
przedszkola z całej Polski.
Najważniejsze
pojęcia projektu: współpraca, kapitał społeczny, nowoczesna szkoła. Szkoła
Współpracy oznacza, że rodzice i uczniowie na co dzień mają wpływ na to,
jak pracuje, wygląda, funkcjonuje szkoła. Zadaniem jest wzmocnienie Samorządu
Uczniowskiego i Rady Rodziców.
Kapitał społeczny to relacje, które budowane są na zaufaniu, sprzyjają współpracy, komunikacji i kreatywności oraz wiążą jednostkę ze społeczeństwem w sposób umożliwiający jej współdziałanie z innymi i realizowanie wspólnych celów. Kapitał społeczny, na który składają się otwartość, zainteresowanie wspólnymi sprawami i zaangażowanie, sprzyja rozwojowi zaufania. Ważne jest ćwiczenie umiejętności uzgadniania wartości i norm obowiązujących w szkole, które mają być spójne z wartościami społeczeństwa demokratycznego. Rodzice i uczniowie dowiedzą się, jakie inicjatywy na rzecz rozwoju uczniów można zgłaszać i wspólnie wprowadzać do oferty szkoły.
W
ramach projektu przeprowadzono szkolenia: dla uczniów – reprezentujących Samorząd
Uczniowski, dla rodziców – reprezentujących Radę Rodziców oraz dla nauczycieli
– reprezentantów Rady Pedagogicznej. Szkolenia miały na celu wyposażenie
uczestników w wiedzę i kompetencje potrzebne do budowania w szkole współpracy i
kapitału społecznego.
Po
szkoleniu każda grupa miała za zadanie przeprowadzenie debaty. Debata rodziców
odbyła się 12.03.2014r., poprowadziły ją mamy: Anna Bartosik – Kaczor i Monika
Bartosik. Uczniowie odbyli aż trzy debaty: oddzielnie klasy pierwsze, drugie i
trzecie. Debaty uczniowskie poprowadziły Natalia Kuc i Patrycja Piróg. Debatę
nauczycielską poprowadzili: dyrektor Janusz Skubisz i Monika Komosa.
Tematem
debat była Współpraca w naszej szkole. Uczestnicy
mieli porozmawiać na temat jej stanu i barier. Najważniejsza była odpowiedź na
pytanie: Co powinno się zmienić, żeby
zarówno uczniowie jak i rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli
aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli w „NASZEJ SZKOLE”?
Następnie
odbył się I Warsztat, podczas którego członkowie zespołów przedstawili na forum
najważniejsze wnioski i rekomendacje wynikające z debat. Potrzeby i oczekiwania
okazały się zupełnie podobne. Każda grupa stworzyła kolaż przedstawiający
WYMARZONĄ SZKOŁĘ WSPÓŁPRACY. Następnie połączyliśmy trzy kolaże i powstał
projekt NASZEJ WYMARZONEJ SZKOŁY WSPÓŁPRACY, który zawisł na gazetce na
korytarzu szkolnym.
Podczas
warsztatu zaplanowaliśmy również pierwsze wspólne działanie, którym był
–
czyli wspólne przedsięwzięcie rodziców, uczniów i nauczycieli.