Opowiem Ci o Wolnej Polsce
W dniach od 1 do 3 czerwca 2014 r. uczniowie: Agnieszka Serek, Natalia Buńko i Maciej Pukarowski, pod opieką Wioletty Książek, wzięli udział w konferencji podsumowującej projekt "Opowiem Ci o wolnej Polsce". W projekcie zaangażowanych było kilku uczniów: Agnieszka Serek, Natalia Buńko, Maciej Książek, Maciej Pukarowski, Kamil Dworniczak, Dariusz Gurdziel, a koordynatorkami były Panie: Jolanta Grelak i Wioletta Książek. Przez rok uczniowie przeprowadzali wywiady z najbliższymi lub ze znajomymi, zaś w czerwcu delegacja wzięła udział w konferencji w Warszawie.
Pierwszy dzień rozpoczął się zajęciami integracyjnymi dla uczniów w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Fundacji "Nowe Horyzonty". Dzięki temu mieli możliwość bliższego poznania siebie, wymienienia się doświadczeniami, a przede wszystkim przećwiczenia prezentowania swoich działań w programie przed poniedziałkowymi targami projektów. Uczniowie uczestniczyli w zaaranżowanej konferencji prasowej, podczas której wcielili się w różne role: prezentujących projekty, dziennikarzy, a także organizatorów wydarzenia. Ćwiczenie okazało się nie tylko ciekawą zabawą, ale pozwoliło również oswoić się z zadaniami, które czekały na nich następnego dnia.
W poniedziałek wszyscy pojechali do Instytutu Pamięci Narodowej, gdzie odbyły się targi projektów. Spotkanie rozpoczęło się od zaprezentowania projektów realizowanych w szkołach. Uczestników powitali Kamila Sachnowska - dyrektor BEP IPN, Alicja Pacewicz - wicedyrektor CEO, oraz Karol Mazur - kierownik działu edukacyjnego MPW.
Przez godzinę uczniowie mieli przygotować stoisko prezentujące świadków historii - Bronisławę Kubaj, Józefę Gleń, Hannę Gurdziel, Jana Bryłę, Józefa Tarnowskiego, Henryka i Mariana Serka. Na sztalugach powiesili zgromadzone dokumenty, zdjęcia, plakaty. Następnie wywiad z uczniami przeprowadziła Agnieszka Rybak - dziennikarka tygodnika "Do Rzeczy". W międzyczasie grano w grę Bingo, w której uczestnicy musieli znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące projektów swoich kolegów i koleżanek i jak najszybciej zgłosić się z wypełnionymi kartami do organizatorów.
Po targach eksperci podsumowali działania uczniów i nauczycieli. "Podkreślali różnorodność wybranych tematów (II wojna światowa, okres powojenny, czasy najnowsze) i form ich prezentacji. Zwracali także uwagę na lokalny wymiar programu, dzięki któremu uczniowie poznają dzieje własnej miejscowości i regionu, a także docierają do faktów słabo znanych nawet profesjonalnym historykom. Eksperci zwracali uwagę, że młodzież coraz odważniej styka się z wielkimi osobistościami - "legendami" swojego regionu, z którym rozmawiają także historycy. Dzięki takim doświadczeniom eksperci mogli skonfrontować także swoje odczucia i widzę odnośnie świadków historii".
Wieczorem uczestnicy udali się do kina Femina, gdzie obejrzeli film "Powstanie warszawskie", pierwszy na świecie dramat non - fiction. Projekcję poprzedziło spotkanie ze współtwórcą, który przybliżył etapy powstawania filmu np. 112 tysięcy klatek kolorowano pojedynczo, odczytywano słowa z ruchu warg, przeprowadzano konsultacje z warszawistami. Film może trudny, jednak wywarł na młodzieży duże wrażenie.
Ostatni dzień uczniowie spędzili w Muzeum Powstania Warszawskiego. Obejrzeli filmy przygotowane podczas udziału w projekcie. Cennym doświadczeniem był komentarz reżysera filmowego - Marka Brodzkiego, który dał uczniom dobre rady na przyszłości. Na koniec uczestnicy wzięli udział w konferencji prasowej. Mówili o tym, co ich zaskoczyło w projekcie, co było ważne, co stanowiło problem, a także co zyskali dzięki projektowi. Opowiadali także o emocjach i przeżyciach, które pojawiały się w trakcie pracy nad projektem a przede wszystkim - w związku ze spotkaniem ze świadkiem historii.
W czasie uroczystego zakończenia organizatorzy rozdali pamiątkowe dyplomy.
Po zakończeniu prezentacji uczniowie zwiedzili Muzeum. Mogli przejść kanałami, obejrzeć film 3D "Miasto ruin", który pokazywał ogrom zniszczeń Warszawy. Pani przewodniczka przedstawiła w ciekawy sposób historię powstania. Jej opowieść była tym bardziej przejmująca, gdyż w AK służył jej ojciec, któremu udało się ujść z życiem z Syberii, a zginął w 2010 roku w Smoleńsku. Pani przypomniała słowa ojca, który powtarzał, że "Polskę można zniszczyć, ale Polaków nie". Stwierdziła też, że "Dawniej młodzież miała zasady i usystematyzowane wartości, dlatego że państwo, kościół, szkoła i rodzina mówiły jednym głosem. Dzisiaj młodzi ludzie, z wiadomych powodów, się pogubili..."
Obszerna relacja z konferencji wkrótce ma się ukazać na kanale IPN TV.
Mariola Książek
„Wojenne losy mieszkańców Tarnogrodu” |
|
Program
„Opowiem ci o wolnej Polsce – spotkania młodzieży ze
świadkami historii” realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Instytut Pamięci Narodowej oraz Muzeum Powstania Warszawskiego dzięki środkom
finansowym Unii Europejskiej w ramach programu „Europa dla Obywateli”
2007-2013.
|
|
Projekt „Wojenne losy mieszkańców Tarnogrodu” realizowany był w ramach programu „Opowiem ci o wolnej Polsce” przez uczennice naszej szkoły na zajęciach koła historycznego. | |
W związku z tym, że w 2009 roku przypada 70.
rocznica wybuchu II wojny światowej zdecydowałyśmy, że temat II wojny światowej
powinien być przez nas poruszony. Przemawiał za tym również fakt wysiedlenia
mieszkańców naszej okolicy do obozów i na przymusowe roboty do Niemiec. Są
jeszcze wśród nas ludzie, którzy przeżyli tę gehennę w czasie wojny.
Uczennice zostały zapoznane z problematyką
podejmowanego zagadnienia. Przeprowadzone zostały cztery zajęcia poświęcone wprowadzeniu do
interesującego nas zagadnienia. Przypomniano zasady przeprowadzania wywiadów,
pisania transkrypcji i reportażu, felietonu bądź opowiadania.
|
|
Wywiady
W dalszej kolejności przystąpiłyśmy do
poszukiwania świadków historii, którzy chcieliby spotkać się z nami i
opowiedzieć nam o swoich przeżyciach z czasów wojny i okupacji. Udało nam się
znaleźć trzy osoby, które zgodziły się na
udzielenie nam wywiadów. Są to kobiety , mieszkanki Tarnogrodu, które w
czasie wojny jako małe dzieci wraz ze swoimi rodzinami zostały wywiezione do
obozów przejściowych, a później koncentracyjnych, by w końcu znaleźć się na
terenie Niemiec na przymusowych robotach.
Opracowałyśmy katalog pytań i wybrałyśmy się na
wywiady. Spotkania utrwaliłyśmy na zdjęciach. Udało nam się także zdobyć kilka
zdjęć i dokumentów z lat II wojny światowej, które wykorzystałyśmy w dalszych
działaniach związanych z projektem.
Z przeprowadzonych wywiadów napisałyśmy
transkrypcję oraz dokonałyśmy oprawy literackiej. Powstały ciekawe reportaże.
|
|
Spotkanie z Panią Apolonią Momora Spotkanie z Panią Zofią Lasa |
|
Konkurs multimedialny
Został ogłoszony konkurs multimedialny dla uczniów
naszej szkoły na najciekawszą prezentację o tematyce związanej z II wojną
światową. Do konkursu przystąpiło 10 osób, które samodzielnie lub w
dwuosobowych zespołach wykonały prezentacje multimedialne. Jury wyłoniło
zwycięzców. (I miejsce zajęły ex-aequo dwa zespoły z IIIb - Magdalena Słoma i
Małgorzata Złydasik; Magdalena Chełstowska i Maria Majernowska; II miejsce
przyznano Ewie Gancarz i Anicie Krupczak z IIIb).
Specjalny numer szkolnej GIMZETKI
W naszej szkole został wydany specjalny numer
gazetki szkolnej „Gimzetki” poświęcony projektowi „Opowiem ci o wolnej Polsce”,
który cieszył się zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Wystawa w Bibliotece Miejskiej
W dniach od 24.04. do 12.05.2009 r. w Bibliotece
Publicznej w Tarnogrodzie została zorganizowana wystawa poświęcona podejmowanym
zagadnieniom i bohaterkom przeprowadzanych przez nas wywiadów. Informacje o
zorganizowanej wystawie umieszczone zostały na tablicach informacyjnych
Tarnogrodzkiego Ośrodka Kultury oraz w bibliotece.
|
|
Pierwsza strona karty pracy |
Pozwolenie na pracę dla Franciszka Ziomka |
Lekcja wychowania fizycznego w polskiej szkole w Lubece |
Nauczyciele ze szkoły w Lubece |
Montaż słowno-muzyczny podsumowujący projekt
Na zakończenie podejmowanych działań został
przygotowany montaż słowno-muzyczny pt. „Opowiem ci o wolnej Polsce”,
który wystawiony był w Tarnogrodzkim
Ośrodku Kultury. Na to spotkanie zostały
zaproszone bohaterki naszych wywiadów oraz Burmistrz Tarnogrodu, Dyrekcja
Szkoły, uczniowie i nauczyciele. Była to interesująca i wzruszająca lekcja
patriotyzmu dla młodzieży.
Spotkania z naszymi świadkami okazały się być
bardzo owocnymi. Była to wspaniała lekcja historii dla młodego pokolenia.
Bohaterki naszych wywiadów chętnie zgodziły się na spotkania z uczennicami
naszej szkoły. Wyraziły podziękowanie i zadowolenie z tego, że są jeszcze tacy
młodzi ludzie, których interesują tematy wojenne, przeżycia ludzi z tamtych
lat. Mieszkanki Tarnogrodu przez cały okres realizacji projektu współpracowały
z nami, udzielając nam wsparcia, uczestnicząc w podejmowanych przez nas
działaniach (wystawa, montaż). Uczennice aktywnie i owocnie rozpropagowały
udział w projekcie w naszej szkole i środowisku lokalnym. Utrwalenie
wspomnień ludzi z tamtych lat pozwoli nam i naszym uczniom oraz mieszkańcom
środowiska na bliższe poznanie historii lokalnej, życia bohaterek naszych
wywiadów, rozbudzi zainteresowania historią wśród młodego pokolenia. Starałyśmy
się wzmacniać więzi młodych ludzi z miejscem ich pochodzenia oraz dziedzictwem
kulturowym. Naszym celem było też budowanie więzi między pokoleniami.
|
|
Narratorzy |
Poczęstunek po montażu |
Zaproszeni goście Koordynatorzy projektu: Jolanta
Grelak
Monika
Komosa
|