Z wizytą w Tarnogrodzie – Erasmus+

Wizyta zespołu projektowego miała miejsce w dniach 11-16.04.2016 r.

[zdjęcia]

PONIEDZIAŁEK

W poniedziałek o godz. 10.00 przyjechały delegacje z Grecji, Włoch, Litwy, Estonii, Rumunii. Na początku mogli obejrzeć wystawę – wspomnienie z pobytu na Litwie, przygotowaną przez panią Ewę Mróz. Następnie gości powiał burmistrz Eugeniusz Stróż i dyrektor szkoły Janusz Skubisz.

Dzień rozpoczął europejski mix przebojów. Szkolny zespół muzyczny pod okiem pani Moniki Komosy przygotował najpopularniejsze hity państw partnerskich. Uczestnicy bez problemu rozpoznali piosenki.

Potem Zuzanna Szymanik i Jakub Pawlik poprowadzili zabawy integracyjne.

Podczas przerwy kawowej nauczyciele mogli popróbować specjałów polskiej kuchni przygotowanych przez rodziców. Przepyszne dania oczarowały gości. Największą popularnością cieszyły się pierogi, ale również ciasta, pieróg biłgorajski, sałatki.

Potem grupa wyruszyła w miasto – agenci: Piotr Działo i Maciej Komosa poprowadzili grę miejską „Tarnogród – miasto trzech kultur” przygotowana przez dyrektora Janusza Skubisza. Przewodnicy – uczniowie ubrani w tarnogrodzkie i krakowskie stroje: Weronika Kamieniec, Wojciech Majcher, Weronika Szteinmiller, Katarzyna Śmieciuch i Agnieszka Spustek opowiadali o tarnogrodzkich zabytkach.

W kościele parafialnym pw. Przemienienia Pańskiego mieli za zadanie rozszyfrować szyfr oraz poukładać portrety papieży w chronologicznej kolejności ich panowania. Na koniec Weronika Szteinmiller zaśpiewała pieść „Błogosławiony”.

W cerkwi powitał ich ksiądz Klimiuk. Podzielił się ciekawostkami, które uzupełniła Weronika Kamieniec. Uczestnicy rozwiązali zagadkę, zaś „wisienką na torcie” było wykonanie hymnu ku czci Maryi przez uczennicę Angelikę Graszę, niezwykłe, gdyż zaśpiewane akapella, w różnorodnej skali głosu i w języku staro-cerkiewno-słowiańskim.

Kolejnym punktem trasy była synagoga. Kasia i Agnieszka przedstawiły historię obiektu. Z ciekawostkami czekała na nas pani dyrektor Joanna Puchacz, która z niezwykłym entuzjazmem opowiadała o pierwszym w Europie i jedynym jak dotąd, muzeum nożyczek. Okazało się, że pasja kolekcjonowania właśnie nożyczek nie jest przypadkowa. Pobyt zakończył się piosenką w języku jidysz  wykonaną przez Zuzannę Szymanik.

Gra zakończyła się w pensjonacie „Nad Złotą Nitką”, w której uczestniczy rozpoznawali smaki charakterystyczne dla trzech kultur. Forma przygotowania przekąsek, przypraw działa nie tylko na zmysł smaku, ale wzroku i zapachu.

WTOREK

We wtorek nauczyciele wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Olę Chodasz, trenerkę i superwizorkę dramy, Teatru Forum. Poznali coraz bardziej popularne metody nauczania, nie tylko wykorzystywane w szkołach, ale również w korporacjach, firmach, szpitalach.

Spotkanie zostało uwieńczone zwiedzaniem miasta.

Tekst: Wioletta Książek

ŚRODA

            W środę odbyła się eksperymentalna lekcja chemii z zastosowaniem substancji używanych w życiu codziennym.

Pokazy doświadczeń chemicznych obejmowały wiedzę i umiejętności uczniów, które  dotyczyły identyfikacji substancji poznanych na lekcjach chemii. Doboru eksperymentów dokonała nauczycielka chemii Bożena Misztal. Uczniowie przy jej  małym wsparciu samodzielnie je wykonali, stosując i przestrzegając zasad bhp obowiązujących w klasopracowni chemicznej.

Większość eksperymentów wykonali uczniowie klasy II b.

Doświadczenie: Wykrywanie obecności dwutlenku węgla wykonał Adam Bil.

Uczeń wykazał jak w bardzo prosty – i kolorowy -  sposób otrzymać dwutlenek węgla i zbadać jego właściwości.

Identyfikację substancji kwasowych i zasadowych przeprowadziła Marta Bosek.

Zbadała odczyn substancji stosowanych w gospodarstwie domowym i dokonała podziału badanych substancji na elektrolity i nieelektrolity.

Identyfikację cukru prostego- glukozy tzw. próbę Trommera  przeprowadził Wiktor Szeniak.

Dzięki tej reakcji wykrył obecność cukrów prostych w naturalnym miodzie, owocach winogrona i słodkim mleku.

Katarzyna Wolanin pokazała jak można wykryć wiązanie podwójne w tłuszczach.

Klasy pierwsze w pokazach doświadczeń chemicznych reprezentowała Aleksandra Łysakowska  z klasy I a.

Uczennica przedstawiła, jak w prosty sposób zidentyfikować skrobię w substancjach codziennego użytku lub np. odróżnić gęstą śmietanę zafałszowaną mąką.

Nauczycielka chemii Pani Bożena Misztal wykonała  „wybuchowe” doświadczenie związane z identyfikacją wodoru.

             Zwieńczeniem pokazów było doświadczenie Katarzyny Wolanin, które wykonała na podwórku szkolnym – „pełzające dymy”,  uczestnicy lekcji obserwowali przez okna, a zaobserwowane zjawisko nagrodzili gromkimi brawami.

Po lekcji wszyscy oglądający gratulowali uczniom wiedzy i umiejętności.

Tekst: Bożena Misztal

Tego dnia odbyły się również pokazy fizyczne przygotowane przez uczniów pod kierunkiem pani Krystyny Kulaszy.

Później obserwacje lekcji, lunch, a na koniec gry międzypokoleniowe przygotowane przez grupę projektową  oraz panie Bogusławę Lis i  Wandę Fusiarz.

„Zabawy naszych przodków”

Uczniowie klas drugich Patrycja Piętak z II a, Jakub Gałka i Kamil Komosa z II b oraz Jakub Gałka, Damian Pękala i Marcelina Mirek z klasy II c realizujący projekt edukacyjny „Zabawy naszych przodków” pod opieką pań Wandy Fusiarz i Bogusławy Lis przygotowali prezentacje pięciu starych zabaw, do uczestnictwa w których zaprosili gości zza granicy. Okazało się, że we wszystkich krajach, biorących udział w projekcie „ERASMUS +” bawiono się w podobny sposób. Grano w „Klasy” („Chłopka”), skakano „W gumę”, odbijano piłkę, pstrykano kapslami po „torze przeszkód”, usiłowano przechytrzyć „Babę Jagę”. Wspólna zabawa nauczycieli i uczniów była bardzo wesoła.

Bogusława Lis

CZWARTEK

Wyjazd do Zagrody Guciów dn.14.04.2016 r.

Wyjechałyśmy razem z kilkunastoma uczniami oraz nauczycielkami: Teresą Okapiec, Joanną Pudeko i Ewą Mróz z naszej szkoły. Dołączyli do nas również nauczyciele z wymiany międzynarodowej ,,Erasmus + ". Gdy dojechaliśmy  na miejsce, zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Widzieliśmy zabytkowe budynki gospodarcze, w których były dawne  i już nieużywane sprzęty rolnicze. Później poszliśmy na spacer po lesie i wąwozach lessowych. Wróciliśmy do gospody i spróbowaliśmy słynnych, dawnych podpłomyków. Następnie zjedliśmy obiad, który był bardzo pyszny. Pod koniec zobaczyliśmy, w jaki sposób robi się masło i mogliśmy go spróbować. Przed odjazdem kupiliśmy pamiątki i pożegnaliśmy się z gośćmi. 

Wyjazd uważamy za udany i chętnie go powtórzymy.

 

Gabriela Jachimowicz, Iwona Karczmarczyk

 

PIĄTEK

 W piątek uczniowie jako eksperci oprowadzili gości po Lublinie. Pokazali najciekawsze miejsca, opowiedzieli związane z miastem legendy. Na koniec pożegnali się z nauczycielami i poszli na pizzę.

 

Wizytę gości uważamy za udaną, a to dzięki zaangażowaniu młodzieży, rodziców i nauczycieli. Praca niektórych była niewidoczna – tłumaczeniami zajęła się pani Ewa Mróz, przygotowaniem bufetu rodzicom pomogły panie Jolanta Grelak i Joanna Pudełko, dekoracją, zorganizowaniem wtorkowego szkolenia – pani Magdalena Futoma. Na kilka tygodni przed przyjazdem grupa uczniów, pod opieką pań Teresy Okapiec i Joanny Pudełko, zagospodarowała plac przed szkołą.

Tłumaczkami zaś były panie: Magdalena Obszańska i Ewa Mróz.

Wszystkim bardzo serdecznie dziękujemy!