Z
wizytą w Tarnogrodzie – Erasmus+
Wizyta zespołu projektowego miała miejsce w dniach 11-16.04.2016 r.
PONIEDZIAŁEK
W poniedziałek o godz. 10.00 przyjechały delegacje z Grecji, Włoch, Litwy, Estonii, Rumunii. Na początku mogli obejrzeć wystawę – wspomnienie z pobytu na Litwie, przygotowaną przez panią Ewę Mróz. Następnie gości powiał burmistrz Eugeniusz Stróż i dyrektor szkoły Janusz Skubisz.
Dzień rozpoczął europejski mix przebojów. Szkolny zespół muzyczny pod okiem pani Moniki Komosy przygotował najpopularniejsze hity państw partnerskich. Uczestnicy bez problemu rozpoznali piosenki.
Potem Zuzanna Szymanik i Jakub
Pawlik poprowadzili zabawy integracyjne.
Podczas przerwy kawowej
nauczyciele mogli popróbować specjałów polskiej kuchni przygotowanych przez
rodziców. Przepyszne dania oczarowały gości. Największą popularnością cieszyły
się pierogi, ale również ciasta, pieróg biłgorajski, sałatki.
Potem grupa wyruszyła w
miasto – agenci: Piotr Działo i Maciej Komosa poprowadzili grę miejską
„Tarnogród – miasto trzech kultur” przygotowana przez dyrektora Janusza
Skubisza. Przewodnicy – uczniowie ubrani w tarnogrodzkie i krakowskie stroje:
Weronika Kamieniec, Wojciech Majcher, Weronika Szteinmiller, Katarzyna
Śmieciuch i Agnieszka Spustek opowiadali o tarnogrodzkich zabytkach.
W kościele parafialnym pw.
Przemienienia Pańskiego mieli za zadanie rozszyfrować szyfr oraz poukładać
portrety papieży w chronologicznej kolejności ich panowania. Na koniec Weronika
Szteinmiller zaśpiewała pieść „Błogosławiony”.
W cerkwi powitał ich ksiądz
Klimiuk. Podzielił się ciekawostkami, które uzupełniła Weronika Kamieniec.
Uczestnicy rozwiązali zagadkę, zaś „wisienką na torcie” było wykonanie hymnu ku
czci Maryi przez uczennicę Angelikę Graszę, niezwykłe, gdyż zaśpiewane
akapella, w różnorodnej skali głosu i w języku staro-cerkiewno-słowiańskim.
Kolejnym punktem trasy
była synagoga. Kasia i Agnieszka przedstawiły historię obiektu. Z ciekawostkami
czekała na nas pani dyrektor Joanna Puchacz, która z niezwykłym entuzjazmem
opowiadała o pierwszym w Europie i jedynym jak dotąd, muzeum nożyczek. Okazało
się, że pasja kolekcjonowania właśnie nożyczek nie jest przypadkowa. Pobyt
zakończył się piosenką w języku jidysz
wykonaną przez Zuzannę Szymanik.
Gra zakończyła się w pensjonacie
„Nad Złotą Nitką”, w której uczestniczy rozpoznawali smaki charakterystyczne
dla trzech kultur. Forma przygotowania przekąsek, przypraw działa nie tylko na
zmysł smaku, ale wzroku i zapachu.
WTOREK
We wtorek nauczyciele
wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Olę Chodasz, trenerkę i
superwizorkę dramy, Teatru Forum. Poznali coraz bardziej popularne metody
nauczania, nie tylko wykorzystywane w szkołach, ale również w korporacjach,
firmach, szpitalach.
Spotkanie zostało
uwieńczone zwiedzaniem miasta.
Tekst: Wioletta
Książek
ŚRODA
W środę odbyła się eksperymentalna lekcja chemii z
zastosowaniem substancji używanych w życiu codziennym.
Pokazy doświadczeń chemicznych obejmowały wiedzę i umiejętności uczniów, które dotyczyły identyfikacji substancji poznanych na lekcjach chemii. Doboru eksperymentów dokonała nauczycielka chemii Bożena Misztal. Uczniowie przy jej małym wsparciu samodzielnie je wykonali, stosując i przestrzegając zasad bhp obowiązujących w klasopracowni chemicznej.
Większość eksperymentów
wykonali uczniowie klasy II b.
Doświadczenie: Wykrywanie
obecności dwutlenku węgla wykonał Adam
Bil.
Uczeń wykazał jak w bardzo
prosty – i kolorowy - sposób otrzymać
dwutlenek węgla i zbadać jego właściwości.
Identyfikację substancji
kwasowych i zasadowych przeprowadziła Marta Bosek.
Zbadała odczyn substancji
stosowanych w gospodarstwie domowym i dokonała podziału badanych substancji na
elektrolity i nieelektrolity.
Identyfikację cukru
prostego- glukozy tzw. próbę Trommera
przeprowadził Wiktor Szeniak.
Dzięki tej reakcji wykrył
obecność cukrów prostych w naturalnym miodzie, owocach winogrona i słodkim
mleku.
Katarzyna
Wolanin pokazała jak można wykryć wiązanie podwójne w
tłuszczach.
Klasy pierwsze w pokazach
doświadczeń chemicznych reprezentowała Aleksandra
Łysakowska z klasy I a.
Uczennica przedstawiła,
jak w prosty sposób zidentyfikować skrobię w substancjach codziennego użytku
lub np. odróżnić gęstą śmietanę zafałszowaną mąką.
Nauczycielka chemii Pani Bożena Misztal wykonała „wybuchowe” doświadczenie związane z
identyfikacją wodoru.
Zwieńczeniem
pokazów było doświadczenie Katarzyny
Wolanin, które wykonała na podwórku szkolnym – „pełzające dymy”, uczestnicy lekcji obserwowali przez okna, a
zaobserwowane zjawisko nagrodzili gromkimi brawami.
Po lekcji wszyscy
oglądający gratulowali uczniom wiedzy i umiejętności.
Tekst: Bożena
Misztal
Tego dnia odbyły się również pokazy fizyczne przygotowane przez uczniów pod kierunkiem pani Krystyny Kulaszy.
Później obserwacje lekcji,
lunch, a na koniec gry międzypokoleniowe przygotowane przez grupę
projektową oraz panie Bogusławę Lis
i Wandę Fusiarz.
„Zabawy naszych przodków”
Uczniowie klas drugich
Patrycja Piętak z II a, Jakub Gałka i Kamil Komosa z II b oraz Jakub Gałka,
Damian Pękala i Marcelina Mirek z klasy II c realizujący projekt edukacyjny „Zabawy
naszych przodków” pod opieką pań Wandy Fusiarz i Bogusławy Lis przygotowali prezentacje
pięciu starych zabaw, do uczestnictwa w których zaprosili gości zza granicy. Okazało
się, że we wszystkich krajach, biorących udział w projekcie „ERASMUS +” bawiono
się w podobny sposób. Grano w „Klasy” („Chłopka”), skakano „W gumę”, odbijano piłkę,
pstrykano kapslami po „torze przeszkód”, usiłowano przechytrzyć „Babę Jagę”. Wspólna
zabawa nauczycieli i uczniów była bardzo wesoła.
Bogusława Lis
Wyjazd do Zagrody Guciów dn.14.04.2016 r.
Wyjechałyśmy razem z kilkunastoma uczniami oraz nauczycielkami: Teresą Okapiec, Joanną Pudeko i Ewą
Mróz z naszej szkoły.
Dołączyli do nas również nauczyciele z wymiany międzynarodowej ,,Erasmus +
". Gdy dojechaliśmy na miejsce, zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i
rozpoczęliśmy zwiedzanie. Widzieliśmy zabytkowe budynki gospodarcze, w których
były dawne i już nieużywane sprzęty
rolnicze. Później poszliśmy na spacer po lesie i wąwozach lessowych. Wróciliśmy
do gospody i spróbowaliśmy słynnych, dawnych podpłomyków. Następnie zjedliśmy
obiad, który był bardzo pyszny. Pod koniec zobaczyliśmy, w jaki sposób robi się
masło i mogliśmy go spróbować. Przed odjazdem kupiliśmy pamiątki i pożegnaliśmy
się z gośćmi.
Wyjazd uważamy za udany i chętnie go
powtórzymy.
Gabriela Jachimowicz, Iwona Karczmarczyk
PIĄTEK
W piątek uczniowie jako eksperci oprowadzili
gości po Lublinie. Pokazali najciekawsze miejsca, opowiedzieli związane z
miastem legendy. Na koniec pożegnali się z nauczycielami i poszli na pizzę.
Wizytę gości uważamy za
udaną, a to dzięki zaangażowaniu młodzieży, rodziców i nauczycieli. Praca
niektórych była niewidoczna – tłumaczeniami zajęła się pani Ewa Mróz,
przygotowaniem bufetu rodzicom pomogły panie Jolanta Grelak i Joanna Pudełko,
dekoracją, zorganizowaniem wtorkowego szkolenia – pani Magdalena Futoma. Na
kilka tygodni przed przyjazdem grupa uczniów, pod opieką pań Teresy Okapiec i
Joanny Pudełko, zagospodarowała plac przed szkołą.
Tłumaczkami zaś były
panie: Magdalena Obszańska i Ewa Mróz.
Wszystkim bardzo
serdecznie dziękujemy!