Pokazy chemiczne i fizyczne w Lublinie
26 września uczniowie klas trzecich gimnazjum wyjechali na pokazy doświadczeń chemicznych i fizycznych do Instytutu Chemii i Instytutu Fizyki UMSC w Lublinie.
Doświadczenia z chemii były barwne i wybuchowe !!!
Prowadzący zajęcia przypomnieli uczniom nazwy szkła i sprzętu laboratoryjnego i pokazali jak w bardzo prosty – i kolorowy - sposób identyfikować substancje kwasowe i zasadowe; używali wskaźników typowo chemicznych , jak również „domowego” sposobu np. soku z buraków ćwikłowych i w ten sposób zbadali odczyn substancji stosowanych w gospodarstwie domowym.
Bardzo ciekawe było doświadczenie , w którym użyto cukierki – misie Haribo –dzięki którym wykazano zmianę barw za które odpowiadają związki manganu o różnych stopniach utlenienia. Uczniowie dowiedzieli się również, jak otrzymać „pastę dla słonia” używając perhydrolu.
Interesujące były doświadczenia potwierdzające podział reakcji ze względu na efekty energetyczne: reakcje egzo i endo, np. rozcieńczanie kwasu siarkowego (VI). Uczniowie mieli możliwość zobaczyć różnice we właściwościach i aktywności różnych metali.
Zawsze najwięcej emocji wśród uczniów wzbudza „wybuchowe” doświadczenie związane z identyfikacją wodoru, tak było i tym razem. Bardzo głośne – kilkukrotne - spalanie wodoru uczniowie nagrodzili gromkimi brawami. Duże zainteresowanie wzbudziły też reakcje, w których używano silnego utleniacza i fosforu np. strzelanie z kapiszonów.
Uczniowie mieli też możliwość zobaczenia, w jaki sposób tworzą się dymy przy użyciu ciekłego azotu.
Po prezentacji pokazów chemicznych udaliśmy się do na posiłek i małe zakupy, po których wróciliśmy do instytutu fizyki na drugą część pokazów.
Doświadczenia z fizyki były nie mniej emocjonujące
Podczas wykonywania doświadczeń, uczniowie dowiedzieli się, że promienie słoneczne niosą ze sobą energię, dlaczego kolor nieba w dzień to niebieski, a wieczorem pomarańczowy.
Wyjaśnione został zjawisko mirażu dolnego i górnego. Dowiedzieliśmy się również jak powstają ruchome piaski.
W innym doświadczeniu okazało się, że wrząca woda wcale nie musi być gorąca...pod warunkiem, że doprowadzimy ją do wrzenia pod odpowiednim ciśnieniem.
Obrazowo dowiedzieliśmy się jak powstaje tęcza i jak tworzą się trąby powietrzne. Dowiedzieliśmy się również, jak powstają prądy morskie i że woda ciepła wcale nie lubi mieszać się z wodą zimną, a przy okazji wyjaśniono nam jak powstają wiry wodne.
Dowiedzieliśmy się również jak tworzą się fale i dlaczego budujemy falochrony.
Obrazowo t
Dowiedzieliśmy się m. in. jak
Zachęcamy do obejrzenia fotogalerii.